Hittade detta på Velo.se
Smutsen knäcker din hoj!
16 Jul, 2005
Följ dessa tips och din cykel funkar både bättre och längre
Vet ni vad som oftast knäcker en cykel? För hårt cyklande i skogen? Vurpor? Utsliten på grund av mycket cyklande? Nej, oftast är det vanlig ”hederlig”smuts. Läs proffsmekens mektips.
Proffsmek: Micke Knutson, Cykelspecialisten utanför Karlskrona.
- Ett av de vanligaste problemen som jag stöter på i butiken är att kunden kommer in och säger att växlarna inte fungerar”. Efter att ha tagit en titt på problemet och upptäckt att både växeln och kedjan är indränkt i motorolja blandat med 5-56 och fett ( eller vad som fanns i garaget ), lägg till detta lite grus, gräs och jord, så är det bara att göra rent allt”, berättar Micke.
Lösningen på att ha en fungerande cykeln är att hålla den ren. Det räcker långt att efter varje tur som smutsat ner cykeln ordentligt lägga fem minuter på att spola av den med lite ljummet vatten, torka och smörja in kedja och växel med teflonolja, tunn olja på växeln, något tjockare på kedjan. Droppa gärna också lite olja i wirehöljet när du ändå är på gång.
BROMSPROBLEM
Bromsen brukar också vara ett litet problem för många. Ofta ligger den och skaver mot fälgen på ena sidan och fungerar trögt. Felet man gör är att man spänner åt justerskruvarna hela tiden. Jucka istället lite på fjäderarmen till V-broms så slipper du att den blir för trög. På cantileverbroms får du justera med ställskruvarna.
Ett annat råd är att droppa lite tunn teflonojla i höljet eller använd Shimanos spray som faktiskt är perfekt för ändamålet.
Hjulen bör kollas regelbundet så att alla ekrar sitter där de ska, är hela och spännda samt att fälgen är ”rund och go”.
Skeva hjul, bör du, om du inte har kunskap, överlåta åt din mekaniker att pyssla med. Öva gärna hjulriktning på ett gammalt hjul. Har du inte ett riktställ går det att kolla hur och om fälgen slår mot bromsarna och spänna de ekrar som är på motsatt sida som hjulet slår åt. Skruva upp nippen på de andra ekrarna (de på motsatt sida) ett 1/2 varv till att börja med, spänn och släpp lika många ekrar hela tiden annars så blir det galet.
DÄCKEN, JA DE SLITS OCKSÅ!
Håll koll på sprickor och eventuella taggar/småstenar som krupit in i ytan. Behöver du byta däck går det lättast till på följande sätt:
Lägg lite luft i den nya slangen innan du lägger in den. Börjar mittemot ventilen, tvärtom vad de flesta rekommenderar, och spara den till sist för där ligger slangen redan på plats. Pumpa sedan i lite mera luft och massera däcket så att det hamnar rakt.
Pumpa inte i sex kilo utan stanna vid cirka tre kg, om du väger runt 70 kg + - 0,5 kilo / 10 kg kroppsvikt, för mtb.
Styrlagret bör kollas så det inte glappar eller har styrbroms( för hårt spänt, eller är utslitet).
Detta händer lätt om du höjer styrtappen utan att lossa på lagret innan du drar åt, gäller ej A-hedset.
Skydda lagret mot väta och smuts med en gammal slang. Du kan gärna, om du har vanlig styrtapp, slå i en kork i gaffeln undertill för att skydda mot korossion.
Glöm inte att fetta in både styrtapp och sadelstolpen så att du i höst slipper gå till en precisionsmekanisk verkstad för att borra ur den, som en god kamrat till mig fick göra.
Dett var några praktiska tips som du kan underhålla din cykel med och förlänga livslängden på diverse delar samt även spara en del pengar på också.
Lycka till!
Smutsen knäcker din hoj
Ingår i Meka